Week 2, - Reisverslag uit Peking, China van Romy Logtenberg - WaarBenJij.nu Week 2, - Reisverslag uit Peking, China van Romy Logtenberg - WaarBenJij.nu

Week 2,

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

15 September 2013 | China, Peking

Okee er is ondertussen al weer een weekje voorbij dus wordt het weer eens tijd voor een reisverslag. Afgelopen zondag heb ik best veel gedaan. Ik ben rond een uur of 10 naar de drum and Bell tower gegaan. Zoals de naam al zegt zijn dit toren met een bel en een toren met trommels. Echter voordat ik naar deze torens ging ben ik door een van de Houtongs gelopen, een Houtong is een wijk/straat met huizen gebouwd zijn voor dat ze de grote, saaie en communistische flats gingen bouwen. Het is een doolhof van kleine straatjes met super veel winkeltjes en restaurantjes. Ik ben vanaf het metro station door de houtong naar de drum en Bell tower gelopen. Onderweg heb ik nog even wat gegeten. De toren waren erg mooi, allen de trappen waren erg stijl en maar het uitzicht was mooi, het zou nog wat mooier zijn als er niet zo veel smog was. Dit is soms echt heel ernstig, er zijn gewoon dagen geweest dat je niet verder dan 25/30 meter kunt kijken. Maar goed, na de torens ben ik terug gelopen naar de metro en ben ik met de metro naar de Lama tempel gegaan. Deze tempel zit niet heel ver van de torens maar toch ver genoeg. Het wordt de lama tempel genoemd om dat hier Tibetaans boeddhisme wordt bedreven oftewel lamaistish boeddhisme. Zodra ik het metro station uitstapte werd ik belaagd door bedelaars en mensen die wierook verkochten. Ik heb ze allemaal afgewezen en ben doorgelopen naar de tempel. Vlak bij de tempel realiseerde ik me dat ik wat wou drinken en heb ik in een klein cafétje wat thee gedronken. (ik krijg buikpijn van koffie hier) Na de thee ben ik naar de tempel gelopen en heb ik een kaartje gekocht om binnen te komen. Ik dacht eerst dat dit een kleine tempel zou zijn met een paar hallen en niet zo veel bezoekers. Daar heb ik me totaal in vergist, het klooster gaat maar door en door en door, het is dan ook niets voor niets een van de belangrijkste Tibetaanse kloosters ter wereld. Ook zijn er heel veel chinezen in deze tempel aan het bidden en wierook aan het afsteken of offeren voor Boeddha. Het was erg mooi om te zien dat er nog een goed bewaarde tempel is overgebleven in Beijing. 100 meter vanaf de lama tempel ligt de tempel van Confusius, deze tempel is opgericht voor de leer van Confusius en wat daar bij hoort. Echter deze tempel verbleekt een beetje heel erg bij de lama tempel. De tempel is slecht onder houden, er zijn geen monniken en er was een grote bijeenkomst op de binnenplaats waardoor alles opeens veel minder mooi werd. Er waren verschillen de schoolkinderen die dingen moesten doen en kinderen van de jeugd afdeling van de communistische partij die iets goeds hadden gedaan. Ik vond de tempel niet heel mooi en ben na deze tempel terug gegaan naar het hotel.

Afgelopen maandag was mijn eerste echter werkdag bij het marketing onderdeel. Toen ik aankwam hadden ze zowel geen taak voor me als een werkplek. De problemen met een werkplek werd snel opgelost maar een taak hadden ze niet echt voor me. Dit probleem vloeide nogal voort uit het feit dat ik mijn stage niet heel goed snapte. Ik snapte niet helemaal wat er van mij verwachte werd tijdens mijn stage, Ik dacht dat ze mij 1) dingen gaven die ik kon doen, 2) een probleem gaven dat ik kon oplossen. Echter na een Skype gesprek met school bleek dat ik 1) zeg maar zelf een planning en framework moet gaan maken voor mijn marketing strategie, 2) Ik moet dat probleem zelf gaan vinden en oplossen. Helaas kreeg ik dit inzicht pas op vrijdag en heb ik me de hele week nogal verveel en niet echt thuis gevoeld op de afdeling. Ik heb dit weekend zelf een plan op gezet voor mijn stage en ik ga maandag daar verder aan werken, nadat ik antwoord heb op al mijn vragen.
Verder kreeg ik afgelopen vrijdag een super leuk bericht, mijn mama en Nina komen naar Beijing. Als het goed is komen ze in december zodat ik niet alleen ben met kerst. Helaas moet ik met kerst gewoon werken wat het is nou eenmaal een christelijke feestdag en geen Chinese.
Gister heb ik ’s ochtends vooral geslapen en een plan uitgewerkt voor mijn stage. S’ middags besloot ik het gebied rond het workers stadium te gaan verkennen, aangezien we daar ooit in de buurt in een hotel zaten. Echter op mijn weg hier naar toe, raakte ik in een gesprek verwikkeld met een Duitser, het was erg interessant. Maar na dat gesprek was het echt super druk bij dat stadium (voetbal hé).
Dus na een kort stukje lopen ben ik naar een café gegaan dat erg speciaal was volgens mijn reis gids. En dat was het. Bijna alle muren in het restaurant zijn bedekt met boeken planken. Je mag de boeken gratis lezen als je in het café bent en voor 200 RMB ben je lid en mag je ze meenemen. Verder is er ook nog een boekenwinkel met interessante Engelse boeken over China en Engelse tijdschriften. Ik ben geen lid, maar heb daar de dikke lonely planet van China gepakt en ben mijn reis naar Xi’an gaan plannen. Ik heb namelijk 1 week vakantie, de eerste week van oktober is de nationale vrije dag, dus krijg je de rest van de week ook vrij. Ik wou die week naar Xi’an gaan om het terra cotta leger te gaan bezoeken en mijn plan was om de trein vanaf Beijing te nemen. Mijn plan was mooi, maar alle trein tickets waren al uitverkocht. Zowel voor 30 september als 1 oktober. De treinkaartjes zijn hier pas 18 dagen van te voren beschikbaar en omdat 1 oktober de nationale feestdag is, was er alleen nog een trein over die er 26 uur over deed, terwijl je het in 5 uur kunt doen of je kunt een slaaptrein nemen. Voor mij zat er toen niks anders op om een vliegticket te boeken, nu vlieg ik voor 150 euro van Beijing naar xi’an (2 uur). Tot mijn verbazing zat deze vlucht totaal niet vol, het is ook wel wat duurder maar goed. Ik ga proberen om kaartje te krijgen voor een slaaptrein terug naar Beijing, maar daar moet ik nog even op wachten. Aangezien de kaartjes nog niet beschikbaar zijn.
Vandaag ben ik rond half 12 op de metro gestapt naar het zomerpaleis. Dit was de plek waar de keizer vroeger kwam om tja, uit te rusten?? Echter het koste me bijna 1 uur om met de metro van het hotel naar het park te komen. Het park ligt aan de rand van Beijing en tja Beijing is vrij groot, waar wil je anders 19 miljoen mensen laten. Maar goed, nadat ik de metro uitstapte ben ik naar de ingang gelopen en heb een kaartje en een kaart gekocht. Zodra ik de kaart bekeek, zag ik dat die waardeloos was. De paden stonden nauwelijks aangegeven en de kaart was niet in proportie. Maar goed, als eerste naar de suzhou street gegaan. Dit ik zeg maar een mini dorp dat langs een meertje zit met allemaal winkeltjes en restaurantjes. Het was best gezellig en hier heb ik ook Chinese dwarsfluiten gezien. Na deze straat ben ik ben begonnen aan mijn klim naar the Budhist fragance pavilion. Dit is een hall die een beetje bovenop de kunstmatige heuvel staat. (zeg maar, toen ze het meer aan het graven waren moesten ze het zand toch ergens laten.) Na deze hal met Boeddha beelden heb ik een rare weg naar beneden genomen. Ik weet niet hoe, maar ik kwam uit bij het Kunming meer. Het meer is het grootste onderdeel van het park. Het beslaat tweederde van het park en heel veel mensen huren bootjes. Nadat ik beneden was heb ik wat rondgelopen over de Long hallway (overdekt pad, mocht je keizerlijke hoofd nat worden.) Daarna besloot ik een bezoekje te brengen aan de Budhist inscense temple/pagoda. Dit is de hoofd pagode die half boven op de heuvel staat en het was een grote klim om daar te komen maar het uitzicht was prachtig. Na het uitzicht te hebben bewonderd en te hebben uitgerust van de klim ben ik naar beneden gelopen en richting de marmeren boot. Een van de keizerinnen was van YEP i’m going to build a boat form stone, (nouja andere mensen een boot van steen laten bouwen.) het is gewoon een rare en grote boot. Vanaf dat punt heb ik een boot genomen naar het South Lake Island. Het was een kort boottocht maar je had wel een prachtig uitzicht op de tempel, de pagode en het meer. Vanaf dit eiland ben ik terug gelopen naar de North gate, ik ben langs de bronzen os (er staat een hek om heen, laten we het beeld dat er in staat gaan aanraken), de wenchan gallery, the hall of jade ripples and verschillende tuinen terug gelopen naar de north gate. In totaal ben ik ongeveer 4 uur in het park geweest. De terug weg ging goed, omdat het een van de eerste metro stops is op deze lijn kon ik zitten tot mijn overstap, gelukkig maar wat het werd vrij snel heel erg druk in de metro, het was rond 5 uur en dan is het spits uur. Gelukkig heb ik het gehaald en is niks van mij gestolen.
Morgen ga ik weer gewoon beginne op mijn werk en over 2 weken ga ik naar xi’an wat ik tussendoor ga doen weet ik helaas nog niet, maar dat komt wel goed.
Xx romy
Romy

Ik ben Romy Logtenberg en ik studeer HTRO oftewel toerisme en recreatie aan Saxion Deventer. Ik reis zowel voor school als ik dat gewoon uit mezelf doe. omdat allemaal bij te houden kun je hier mijn reisverslagen lezen.

Actief sinds 21 Mei 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 39912

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 28 Januari 2014

Management stage China

01 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Lions Youth Exchange USA - Wisconsin

11 Februari 2012 - 10 Augustus 2012

Stage 1 Australie

05 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Lions youth exchange Peru

Landen bezocht: