Melbourne! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Romy Logtenberg - WaarBenJij.nu Melbourne! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Romy Logtenberg - WaarBenJij.nu

Melbourne!

Door: romyopreis

Blijf op de hoogte en volg Romy

21 Mei 2012 | Australië, Sydney

Zo ik ben nu alweer een paar dagen terug uit Melbourne. Ik ben 6 dagen in Melbourne geweest. Ik ben maandag ochtend om 7 uur naar Melbourne gevlogen, de vlucht was gelukkig maar een uurtje. Maar ik heb liever dat dan de overnight bus nemen, het duurt namelijk 15 uur om van Sydney naar Melbourne te rijden. En het is niet zo veel duurder om te vliegen. Ik heb gevlogen met Jetstar. Dat is een soort van Easyjet maar dan voor Australië en Azië. Oftewel je betaalt voor je vlucht, je moet bijbetalen voor bagage (wat ik niet heb gedaan) en voor eten in het vliegtuig. Melbourne heeft 2 vliegvelden, Tullamarine dicht bij het centrum en Avalon, dat is ergens tussen Melbourne en Geelong. In the Middle of Nowhere. Kwam daar aan en dacht waar ben ik nu weer beland. Maar ja het was wel ff 80 dollar goedkoper dan Tullamarine :P (met een retourtje dan)

Maar goed ik heb in Melbourne in het goede Nomads hostel geslapen. Wel gratis, ben niets voor niets een intern bij Nomads :). Ik heb 2.5 dagen de stad wezen verkennen. En Melbourne is echt heel anders dan Sydney, er is bijna geen hoogbouw zoals in Sydney, en er zijn trams en fietsen (voelde bijna aan als Amsterdam). Maar het was wel een mooie stad maar een stuk rustiger en kouder. Ondanks dat het toch vrij zonnig was. De mooiste en belangrijkste punten van Melbourne zijn, Federation square en het treinstation dat daar naast zit, Carlton gardens met Het Melbourne Museum en the Exhibition building, The Royal botanic gardens met The Shire of remebrance. Dat is een herdenkingsmonument voor alle gevallen strijders uit victoria in de eerste en tweede wereld oorlog (ja zij hebben toen ook meegevochten als je het nog niet wist). Verder is Swanston Street de Main street van Melbourne beetje te vergelijken met George Street in Sydney.

Ondanks dat Melbourne aan de kust ligt zijn de stranden veel minder dan in Sydney, Maar Melbourne heeft iets dat Sydney niet heeft, Een rivier. (nou ja die heeft Sydney ook wel maar dat is helemaal in Parramatta de ander kant van de stad en niet in het centrum). The Southbank aan de Yarra river is een beetje te vergelijken met Darling Habour in Sydney, Water en leuke en dure restaurants en Clubs. Verder heb je ook nog The Docklands maar daar was gewoon niemand, Groot winkel centrum, veel bars en restaurants en er was NIEMAND!

Iets naast het centrum ligt The parlement of Victoria, en die zalen daar zijn gedecoreerd met 32 karaats goud, allemaal van the gold rush die hier 100 jaar geleden of zo was. Was erg mooi en daar achter ligt The Fitzroy gardens, ook weer een heel mooi park met ja het huis van de vader van Captain Cook. Captain Cook is niet de ontdekker van Australië maar heeft de oostkust in kaart gebracht en de hele kust geclaimd voor Engeland. Dat huis van zijn vader stond dus ook eerst in Engeland en iemand heeft het gekocht en verscheept naar Melbourne.

Na 3 dagen Melbourne ben ik op een tour geweest naar The Great Ocean Road dit is een weg langs de oceaan. Het project was bedoeld om Soldaten die terugkwamen van de oorlog een baan te geven om ze zo terug te krijgen in de samenleving. En om de kleine dorpjes langs de kust te verbinden. Het is echt een prachtige weg. De eerst stop was Bells Beach, dit is een surf Beach waar constant hoge golven zijn. Ideaal om te surfen dus en er zijn hoge kliffen. Daarna zijn we verder gereden en gestopt bij mooie plaatsen. We hebben gelunched in Apollo Bay het einde van de surfstranden aan de Ocean road. Daarna gaat de weg inlands en zijn we gestopt bij een koud regenwoud voor een kleine wandeling. Daarna gingen we naar een plek waar ze wilde koala’s hadden en papagaaien. En nee je mag de koala’s niet aan raken, ze zijn wild en dan is dat per wet verboden. Maar goed ik ben nog op de foto gezet met een papegaai op mijn hoofd. (Wat ik niet wou maar goed). De volgende stop was The famous 12 apostels. Dit zijn 12 (nu 8.5) lime staks die in het water staan. Oftewel grote stenen pilaren die bij de kust staan. Dat was echt beeldschoon om te zien. We hebben daar 50 min rond gehangen maar dat leek wel 20 min. Daarna zijn we doorgegaan naar Loch en George een strandje omgeven met kliffen waar ooit 2 schipbreukelingen zijn gestrand. En daarna was het door naar The London Bridge. Al is er geen brug meer ooit was dit een steen formatie uitgesleten door de zee die op de London bridge leek. Maar ja toen stortte een stuk in. Na the London bridge zijn we terug gereden naar Melbourne (4 uur in een krappe bus, heb leukere dingen gedaan maar goed)

De volgende dag ben ik op een tour geweest naar Philip Island. Dit eiland is beroemd omdat hier ‘s avonds als het donker word pinguïns aan land komen en naar hun nest gaan. De tour ging eerst naar het Yarra river bank park voor wat thee en koffie en vleermuizen. (die we niet hebben gezien).
Daarna zijn we doorgegaan naar Maru animal park. In dit park hebben we geluched en heb ik Kangoeroes gevoerd!! Je kon wat voer kopen voor 1 dollar, toen door naar het veld waar de kangoeroes waren en daar heb ik ze gevoerd en geaaid. En er was ook een Kangoeroe met een baby in haar buik, eerst zagen we alleen de benen uit steken en daarna ook het hoofd. Ook heb ik nog Wallaby’s gevoerd (soort van kangoeroes) en voor 10 dollar kon je een koala aaien. Heb ik niet gedaan ik denk tot ik wacht tot ik in Queensland ben, daar mag je ze namelijk wel oppakken dat mag in de rest van Australië niet. Maar het blijven wel de schattigste beestjes ooit.

Daarna zijn we doorgegaan naar Philip Island, hier hebben we een mooi strand bezocht en zijn we naar een punt geweest waar ze pinguïn nest kasten hadden neer gezet en waar we wel pinguïns op de foto mochten zetten, als ze er waren dan. (Heb er wat gevonden maar het zijn geen goede foto’s) Onder tussen begon het al flink koud te worden, en het was nog niet helemaal donker. Na het uitzichtpunt hebben we een ritje gemaakt langs een klif waar heel veel wilde wallaby’s waren. Het blijft leuk om die beestjes te zien springen zo grappig. En toen was het tijd voor The Pinguïn Parade.
Elke avond komen de pinguïns het strand binnen, terug naar hun nesten maar ze doen dit pas al het donker is en ze komen in kleine groepjes. (safty in numbers en dan ziet niemand ze) Deze soort word the little pinguïns genoemd en ze zijn ook echt heel klein, als ze op het strand staan gaan ze eerst kijken of ze gaan, ja nee ja nee ja en dan RUN!!! Echt heel leuk om te zien al was het wel heel koud.
na een tijdje op de tribune hebben gezeten zijn we naar boardwalks gegaan waar we ze van nog dichter bij konden zien. Was erg leuk maar helaas mocht je geen foto’s maken, want als je flits gebruik verblind je die dieren en ze kunnen geen 3000 mensen in controle houden (zoveel komen er in het hoogseizoen nu waren er niet zoveel mensen). Dus geen foto’s maar het was echt heel mooi.

Daarna werden we weer terug gebracht en de volgende dag heb ik de shuttle genomen naar avalon airport en ben ik weer terug gevlogen naar Sydney. Nog eventjes en dan ben ik klaar met stage, dan ga ik de East Coast doen. Maar tussen door nog even naar Perth voor een weekje en een vriendin uit nieuw zeeland komt tussen door ook nog even een weekje over
Maar goed dat duur nog even. Ondertussen weer verder met mijn verslagen voor school

xx

  • 21 Mei 2012 - 18:52

    Jos:

    Hoi Romy,

    leuk dat je zoveel leuke dingen hebt beleefd, dat pakken ze je niet meer af.
    Het is wel handel met die toeristen, 10 dollar om eventjes een koala te aaien!

    Groetjes van de rest hier.

  • 01 Juni 2012 - 07:23

    Tineke:

    Heel wat anders dan de heetense pony
    groetjes tineke
Romy

Ik ben Romy Logtenberg en ik studeer HTRO oftewel toerisme en recreatie aan Saxion Deventer. Ik reis zowel voor school als ik dat gewoon uit mezelf doe. omdat allemaal bij te houden kun je hier mijn reisverslagen lezen.

Actief sinds 21 Mei 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 39860

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 28 Januari 2014

Management stage China

01 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Lions Youth Exchange USA - Wisconsin

11 Februari 2012 - 10 Augustus 2012

Stage 1 Australie

05 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Lions youth exchange Peru

Landen bezocht: